Projektledning
För mig känns det viktigt att inte bara vara en teoretiker. Som management/verksamhetskonsult går mycket ut på att förenkla. Men när man kommer in som Projekt ledare för att avsluta ett projekt som är flera år försenat och som kostat både beställare och leverantör ett stort antal miljoner mer än vad som var budgeterat, då är det inte alltid så självklart att bara förenkla. Så mitt mål är att hitta en balans. Båda delarna behövs lite som Yin/Yang och jag trivs bra i operativa projekt. Det är också kul att få använda och kombinera Projekt metodik (IPMA Certifierad) och Lean.
Under senare år har jag ofta fått en roll att gå in som projektledare i projekt som olika anledningar hamnat snett. Då i grunden allt hamnar om människor tycker jag att jag lärt mig en del om hur det går att vända ett projekt från "lose lose situation" till något som mer liknar "Win win".
Tyvärr speciellt när det som ofta är mycket känslor inblandade (människor) så blir det i många projekt en "skyttegravs situaton" där man bråkar om olika mätetal/projektmål som inte alltid är relevanta för effektmålen. Kan man ta ett steg åt sidan och få alla att fokusera på effektmålen och vilka hinder man ser för att nå dessa kan skapa förutsättningar för en bättre gemensam prioritering över vad som "egentligen är viktigt"
Tillsammans med föreläsningar är olika typer av workshops de vanligaste uppdragen de senaste åren. Oftast är det ledningsgrupper på olika nivåer och vanligt tema är kring strategi och mätetal.
Min första fråga är ofta - Är ni bra? ....... Är ni överens om vad som är "bra"? Hur vet ni att ni är bra? (Mätetal).
Ofta använder jag mig som metod ett verktyg som heter Quality Function Deployment (QFD), det är inget magiskt med verktyget och självklart kan jag som facilitator betydligt mindre än deltagarna om vad som är viktigt i deras verksamhet. Men verktyget och facilitatorn skapar förutsättningar och en ram sen kommer all kontent från deltagarna själva.
Om ledningsgruppen har bra koll på koppling mellan strategi och mäteal använder jag ett
ett annat verktyg som heter Hoshin Kanri ( betyder typ riktning/kompass på Japanska )
en del i detta arbetar man med en s.k X-chart. Har hitintills inte träffat någon
ledningsgrupp som inte fått sig en tankeställare när man "tvingas" se hurvida ens
mätetal är i harmoni med strategin och om de prioriteringar och aktiviteter man gör i
vardagen (taktik) är i harmoni med strategin. - "Gör vi det, vi säger att vi ska
göra?"
Andra workshops har varit mer generella kring Förändringsledning eller Change Management, Ledarskap, Personlig Effektivitet.
Har också jobbat med ett verktyg som heter Open Space, det är ett verktyg för att ta fram kreativa och innovativa idéer.
Exempel på förläsningar: Lean i ledningsgruppsarbete, Lean IT, Lean Ledarskap, QFD etc.
Copyright © All Rights Reserved