Referenser:
Läkemedelsverket - Lean implementeringsprojekt 2011-2013 (Kontaktperson finns)
Försäkringskassan - Projekt stöd , utbildning, teacher to teacher training, Lean (Kontaktperosn finns)
Migrationsverket - Lean utbildning, coaching, teacher to teacher training, Open Space (Kontaktperson finns)
Sandvik Coromant - Lean utbildning, workshops kring process och mätetal (Kontaktperson finns)
Fujitsu/SEB - Program manager NOW projekt (kontaktpersoner finns)
Några spridda kommentarer:
Andreas!
Tack för senast. Din föreläsning var uppskattad och det satte igång tankarna hos alla vilka intressenter vi egentligen har i våra projekt. Vi har tagit med oss en del hem och det var intressant hur viktiga våra medarbetare och deras trivsel är för alla. Dag 2 handlade till största delen om vilka våra kunder är i våra projekt och hur vi bemöter dem i olika situationer, så det var bra med tanke på att det gick handihand med ditt föredrag.
(Thomas Edvinsson M3Bygg)
Har deltagit på Lean Champion kurs med Andreas och han presenterar och drar Lean koncept och verktygen lika konkret och enkelt som han förmedlar budskap i denna video. Han har många bra exempel från verkligheten för att exemplifiera teorin. Själv formulerar jag inte längre en mening på jobbet utan att tänka på hur kunden eller dennes behov skulle "tjäna" på det jag vill göra, och hur kan jag mäta det dessutom...
(Från Youtube https://www.youtube.com/watch?v=GyV1fwB2-TM)
Tillsammans med föreläsningar är olika typer av workshops de vanligaste uppdragen de senaste åren. Oftast är det ledningsgrupper på olika nivåer och vanligt tema är kring strategi och mätetal.
Min första fråga är ofta - Är ni bra? ....... Är ni överens om vad som är "bra"? Hur vet ni att ni är bra? (Mätetal).
Ofta använder jag mig som metod ett verktyg som heter Quality Function Deployment (QFD), det är inget magiskt med verktyget och självklart kan jag som facilitator betydligt mindre än deltagarna om vad som är viktigt i deras verksamhet. Men verktyget och facilitatorn skapar förutsättningar och en ram sen kommer all kontent från deltagarna själva.
Om ledningsgruppen har bra koll på koppling mellan strategi och mäteal använder jag ett
ett annat verktyg som heter Hoshin Kanri ( betyder typ riktning/kompass på Japanska )
en del i detta arbetar man med en s.k X-chart. Har hitintills inte träffat någon
ledningsgrupp som inte fått sig en tankeställare när man "tvingas" se hurvida ens
mätetal är i harmoni med strategin och om de prioriteringar och aktiviteter man gör i
vardagen (taktik) är i harmoni med strategin. - "Gör vi det, vi säger att vi ska
göra?"
Andra workshops har varit mer generella kring Förändringsledning eller Change Management, Ledarskap, Personlig Effektivitet.
Har också jobbat med ett verktyg som heter Open Space, det är ett verktyg för att ta fram kreativa och innovativa idéer.
Exempel på förläsningar: Lean i ledningsgruppsarbete, Lean IT, Lean Ledarskap, QFD etc.
Copyright © All Rights Reserved